Mire jó, ami semmire nem jó?

Vettem egy digitális fényképezőgépet, amivel mozgóképet is lehet készíteni. Ezekután szükségem lett egy vágóprogramra. Körülnézvén a neten meg is találtam az avidemux nevű csodát. Nosza, fel is installálom a gentoomra.
Igenám, csak a program (package) csak tesztverzióban volt elérhető, azaz belterjes gentoos nyelven maszkolva volt. Ezen persze könnyen lehet segíteni, más tesztfázisban lévő csomagok is futnak a gépemen, csak be kellett írni az /etc/portage/package.keywords-be, hogy: ~media-video/avidemux-2.4_pre3 ~x86, s máris installálhatóvá válik a program.
Azonban a szoftver nem fordult le, valami hibát jelzett, ezért úgy döntöttem felrakom közvetlenül forrásból. Utána is néztem az installációs dokumentumokban, s letöltés után csak annnyit mondtam neki, hogy ./configure –with-newfaad, mert hivatalos doksi szerint ezzel a kapcsolóval kell gentoora konfigurálni.
A compliáció megtörténte után ért az újabb meglepetés. Ismét nem fut. Valami libx264.so.55-öt keresett, s az nem volt a gépemen, csak a libx264.so.54-t vagy a libx264.so.56-ot voltam képes felinstalllálni a portageből (x264-svn csomag). Ezért ez a megoldás se jöhetett szóba. Aztán próbálkoztam a windos-os verzió futtatásával wine-nal, mint végső megoldásként. Az ugyan elindult, de számos funkció nem volt elérhető és menteni sem lehetett vele.
Már-már lemondtam a dologról,
amikor eszembe ötlött, hogy írtam én anno egy programot, amivel rpm-eket lehet gentoo-ra installálni. Ez a kis szkriptcsomag lényegében azt végzi el, amit az ember manuálisan megtenne ilyenkor, megnézi a függőségeket különböző módszerekkel (Ami azért nem olyan egyszerű, hiszen teljesen eltérő alapú rendszerekről van szó.) Mindenensetre ldconfig-gal megnézi, hogy a szükséges könyvtárak fennvannak-e, a which nevű paranccsal azt, hogy a binárisok megvannak-e, és egyéb más függőségi ellenőrzéseket is elvégez, s azt is megvizsgálja, hogy az installállandó csomag nem ütközik-e más programokkal.
Ezen ellenőrzések ellenére sem lehet azonban az rpm-ek többségét működésre bírni gentoon, de gondoltam nem veszthetek semmit, megpróbálom.
Ezért az OpenSUSE Packman 10.3-as repository-jából letöltöttem a szükséges rpmet, s a bash szkriptemmel felinstalláltam.
Az avidemux képes gtk grafikai toolkittel és qt4-gyel is futni. Én az utóbbival próbálkoztam. (Mércsak azért is, mert a gtk-s verzióhoz firssítenem kellett volna az expat nevű programot, ami azonban más progijaimnál kavart volna be.) A qt4-es verzió egy hibaüznett írt ki, még most sem futott. Valahol azonban azt olvastam, hogy ilyenkor érdemes frissíteni a qt4-en. Ez meg is történt, s láss csodát az avidemux elindult és mindene tökéletesen működik.
A kérdés az volt mire jó, ami semmire nem jó? Ha az ember ír egy programot, amit aztán hosszú ideig nem használ, lehet, hogy később mégiscsak jó lesz valamire.

Vélemény, hozzászólás?

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

