Debrecen 4-es metró-ja – virtuális nyomvonalterv

Debrecen az ország második legnagyobb városa. Ehhez képest azonban mindössze egyetlen villamosvonala és két és fél trolibuszjárata van. A közlekedést leginkább buszokkal oldják meg. Ja, hogy mi a fél vonal? A 3E járat, ami a vonal egy részeként troliként, a továbbiban – felsõvezeték hiányában – buszként üzemel hibrid jármûvekkel.

Természetesen anno több villamosjárata, kiterjedt villamosvasút-hálózata is volt a városnak, fénykorában 7 vonallalal. Ebbõl egy maradt. Viszont ez az egy bonyolítja a város közlekedésének legnagyobb részét. Tulajdonképp az Észak-Dél irányú közlekedés valósul meg ezen eszközzel… nomeg persze a 31-32-es trans-debrecen busszal. Ez utóbbit váltaná ki az új villamosvonal. Lényegében a belvároson keresztül ugyanarra menne mint az egyes, aztán a pláza környékén külön útra térne, s a vénkert-újkerti lakótelep(ek) felé venné az útját, s a Doberdó út környékén egy hurokban végzõdne.

Mondanom sem kell, hogy e nagyszabású, milliárdos (nevezetesen itt 20 milliárodos) tervek általában a választások elõtt jelennek meg – ugyanúgy, ahogy a metró pesten. Sõt – ahogy a fõvárosban tervezik már az 5-ös, hatos, meg nemtudoménhányas – metrót itt Debrecenben is tervezik az új villamosvonalhoz kapcsolódó elõvárosi vasúthálózatot, meg az új még a tervezõasztalon sem létezõ 2-es villamos meghosszabbítását a repülõtérig.

Egy pillanatig játszunk el a gondolattal, hogy ez az egész ügy nem (csak) egy választási izé, hanem az urak a városházán komolyan is gondolják a dolgot. Bár a játszadozást kissé nehezíti, hogy – ha a kormány az új tervei szerint tényleg eus fejlesztési pénzbõl építik meg ezt a semmirevaló 4-es metrót – akkor semmilyen vidéki vagy akár más fõvárosi közlekedési projektre nem marad pénz. De tegyük félre a kétségeket és térjünk a lényegre.

Az új villamosnak lényegében két nyomvonalterve létezik, egyik a fidszedes városvezetõk, másik meg a szadeszes városvezetõk agyában. (vagy agyaiban???)

Mert nyomvonaltervek ugye nincsenek, csak virtuálisan, mint ahogy az enyém is.

Nos hogyan néz ki a két terv:

Variációk egy témára

(forrás: Haon)

A városvezetõk terve szerint a nyomvonal a lakóterepen keresztül, lényegében a lakótelepen keresztül haladna (vörös színnel). E vonal elõnyei, hogy a legsûrûbben lakott területeket érinti. Lényegében a területen egy az egyben a 31-es vonalán menne. Hátránya, hogy a Darabos utcán, a történelmi belvárosban épp a a refi kollégium elõtt halad el a villamos, s ezt az ott lakó diákok nehezményezik. A másik gyenege pontja az az, hogy túlságposan északon éri el a böszörményi utat, ezért a különféle egyetemek mezõgazdasági karainak hallgatói és dolgozói nem – vagy csak jó kis gyaloglás révén – használhatják. A szadeszes nyomvonalpártiak azt is a fideszes javaslat szemére szokták vetni, hogy a tervezett vonal túl közel megy az egyes villamoshoz. Ez persze lehet, de a lakóteleprõl senki sem szeret 10-15 percet gyalogolni csak azért, hogy villamossal mehessen, inkább akkor ott van neki helyben a 31-es busz. Egyébként Pesten az Újhegyi lakóteleprõl se jár senki a maglódi úti villamossal, amikor ott áll meg a 85-ös a ház elõtt. Ki a franc akar munkába menet kilómétereket gyalogolni? Szóval ez nem érv. A villamosnak arra kell mennie, amerre van föl és leszálló.

A szadeszes nyomvonal az északi szakaszon végig a Böszörményi úton haladna, s ez a diákoknak jó, de csak érinti a lakótelepet. Szerintem márpedig egy villamosnak arra illik általában mennie amerre laknak is (de ezt már írtam), mert egyébként annyi utasa lesz mint, a szegedi hármasnak .

A szadeszes elõterv megkíméli a Darabos utcát és ezzel a refi koleszt, viszont így vonal nem jut el a fõ utcára, hanem továbbmegy keletre, majd a Rákóczi utcán délnek fordul. Arra viszont kevesebben járnak. Ez egy egy központú város (legalábbis egyelõre), s a szadeszos tervezet pont a centrumot kerüli el. Úgyhogy szereintem a terv e része mindenképpen elvetendõ. Most. A késõbbiekben ez az irány alapja lehet egy kelet-nyugati irányú villamos(csoport) összeköttetésnek. Ez az általam vázolt terven is látható. De elõbb sztem a Pályaudvar és a Doberdó utca közötti szakaszt kell megépíteni.

(Zárójeles megjegyzés: ha az új villamosvonalon már akkora lenne a forgalom, hogy az az 1-essel együtt a közös szakaszt túlterhelné – pl. 3-3 perces követési idõ már gond lehet a közös szakaszon – , akkor érdemes lehet a keleti irányba is elvinni a vonalat. Vagy akkor is, ha a kelet-nyugati villamos is megépülne.)

És már el is érkeztünk 2046-ba….

Visszatérve a témára. Véleményem szerint a fideszes városvezetés javaslatának az a legnagyobb hibája, hogy nem érinti a nyugati egyetemi területeket. A refivel nem lehet mit csinálni, mert ha a fõutcára be akarjuk vinni a villamost, akkor azt lényegében csak ott tehetjük meg, a Hunyadi és Péterfia keresztezõdésben túl szûk íven kellene fordulniok a jármûveknek, ha meg a hatvan utcán haladnának, akkor a Nagytemplom elõtti teret kéne elrondítani vezetékerdõvel. Egyébként én azt mondom, hogy a villamos általában nem ront, hanem javít a városképen (vö. Nagykõrút Rákóczi út Pesten), de ez a templom elõtti sétálótér esetében kivétel.

Lássuk tehát az én javaslatomat:

A városvezetés és szerény személyem eléképzelései között mindössze az a különbség, hogy a – vonal ugyan a lakótelepen húzódna-, de a Bolyai utcán nyugatra fordulna, s az 56-osok terénél érné el a Böszörményi utat, majd északra fordulna, s a Békessy utcától lényegében elérné azt a hurkot, amit a városveztés javaslata is tartalmaz.

E nyomvonal elõnyei, hogy a mezõgazdász hallgatók és oktatók is villamossal utazhatnak, s a lakótelepiek is. Ez utóbbiakat annyi hátrány érné, hogy egy megálló a telep közepén a Mikszáth utcában kimaradna. Könnyen belátható, hogy a lakótelepen élõknek a javasolt vonal nem vagy csak egészen kis mértékben jelentene kerülõt, tehát nem lenne lassabb a villamos mint a busz. A Bolyai utcától a centrum felé a vonalvezetés ugyanaz, s azok pedig akik a tervezett hurok (körjárat) közelében vagy a Böszörményi út mellett laknak kifejezetten jól járnak. Egyedül a lakótelep északkeleti, de még a huroktól délre esõ lakosai járnak egy kissé rosszabbul – vagy azért mert egy kicsit többet kell gyalogolniuk ( a kimaradó megálló miatt), ha elektromos jármûvel akarnak utazni, vagy azért, mert a hurok “aljától” a villamos nem nyílegyenesen a központ felé halad, hanem még kimegy elõtte a Böszörményi útra, s ezzel minimális kerülõt okoz. A hurokhoz közellévõknek ez édesmindegy, mert ott ígyis-úgyis a böszin kerül a tuja.

debroklll2.jpg

A térképen még látható a kelet-nyugati villamos áttörés a plázánál és egy lehetséges kelet-nyugati vonalcsoport és az észak-déli vonalcsoport metszése. Ez egy kicsit északabbra van mint a város régi kelet-nyugati tömegközlekedési tengelye, de ez teljesen oké, mert idõközben – ahogy én látom – a lakótelepek miatt a város központja északnyugati irányban terjeszkedik.

Azt, hogy az új 5-ös villamosról alkotott elképzeléseim technikailag megvalósíthatóak-e, tehát, hogy a Bolyai út és a Böszörményi út elég széles-e, hogy elfér rajta a villamos illetve, a kerszetezõdések ívei még a megengedhetõ határon belül vannak még nem csekkoltam le. De karácsony táján úgyis megyek Debrecenbe, s akkor majd bejárom a kérdéses vonalszakaszt.

Ja, s hogy miért 5-ös éls miért nem 2-es villamos. Azért, mert hûnek kell lenni a hagyományokhoz és a tervezett vonal leginkább a történelmi 5-ös vonalhoz áll közel, s a 2-es már amúgy is foglalt. Gondolom nem akarnak 2-es villamost, 2-es trolit és 2-es buszt is debrecenben. Van szám bõven. Végtelen sok. Már ha az Univerzum végtelen.

Újabb cikk a témában 

Reklámok

14 Responses to Debrecen 4-es metró-ja – virtuális nyomvonalterv

  1. ZotyaJ szerint:

    „egyetlen villamosvonala és két és fél trolibuszjárata” van.
    Mondjuk inkább úgy, hogy három trolibusz viszonylata van…

    „A közlekedést leginkább buszokkal oldják meg”
    Meg van aki autóval, van aki kerékpárral van aki gyalog…

    „A 3E járat, ami a vonal egy részeként troliként, a továbbiban – felsõvezeték hiányában – buszként üzemel hibrid jármûvekkel.”

    A 3E viszonylat az útvonala egy részén elhagyva a kiépített felsővezetékkel felszerelt szakaszt, önjáró üzemmódban közlekedik.

    „Természetesen anno több villamosjárata, kiterjedt villamosvasút-hálózata is volt a városnak,”
    Most is naponta indulnak járatok a Nagyállomástól az egyetem felé.
    Korábban a jelenlegi kétvágányú vonal mellet 4 szárnyvonal volt. A Nyulas felé (5-ös) , Pallag és a Tüdőklinika felé (3-as és 7-es), a Csapó utca felé (4-es) és a Vágóhíd felé (6-os). Viszonylatokból volt még több is, többször is változtattak rajta. Ajánlom figyelmedbe „A debreceni kötöttpályás közlekedés 120 éve” című könyvet.

    „Viszont ez az egy bonyolítja a város közlekedésének legnagyobb részét”
    A közúti villamos vasúti üzem 1,5%-os hálózati részesedése mellett a közösségi közlekedés utasforgalmának 18%-os szállítja el.

    „Doberdó út környékén egy hurokban végzõdne.”
    Az 1-es jelenlegi végállomása is hurokban végződik a Nagyállomásnál, és a Nagyerdőn is hurokban tér vissza. Nem mindegy a hurok mérete!

    „Mondanom sem kell, hogy e nagyszabású, milliárdos (nevezetesen itt 20 milliárodos) tervek általában a választások elõtt jelennek meg”
    Már 2000-ben is volt róla szó, akkor is készültek tanulmánytervek.

    „Egy pillanatig játszunk el a gondolattal, hogy ez az egész ügy nem (csak) egy választási izé, hanem az urak a városházán komolyan is gondolják a dolgot.”
    Már elkészült a meglalósíthatósági tanulmány és az enegdélyes terv is. Jelenleg az engedélyeztetés zajlik.

    „Az új villamosnak lényegében két nyomvonalterve létezik, egyik a fidszedes városvezetõk, másik meg a szadeszes városvezetõk agyában. (vagy agyaiban???)”
    Pártpolitikai nézettől függően 2 nyomvonalváltozat létezik.
    Az egyik a Debrecen Plazanál ágazik ki és a Hunyadi utca Mester utca útvonalon haladna a Csemete utcáig. Majd az Újkertig a feltüntetet útvonalon.
    A második a Petőfi térnél ágazna ki az Erzsébet utca felé, majd a jelenleg csak papíron létező Nyugati tehermentesítő úton haladna a Csemete utcáig. A mellékelt rajzon ez rosszul van feltüntetve, mert a szaggatott vonal vége valahol a Mester utca „u.” betűjénél van! Látom forrásnak a HAON van megjelölve (Ott sok hülyeséget szoktak írni. Mindig nézz utána máshol is.)

    „Mert nyomvonaltervek ugye nincsenek, csak virtuálisan, mint ahogy az enyém is.”
    Mint már írtam 2000-ben is született egy FŐMTERV által készített tanulmány, 2006-ban pedig az UVATERV készített a megvalósíthatósági tanulmányt és az engedélyes terveket.

    „A városvezetõk terve szerint a nyomvonal a lakóterepen keresztül, lényegében a lakótelepen keresztül haladna (vörös színnel).”
    Túl sok a lényegében 🙂

    „Hátránya, hogy a Darabos utcán, a történelmi belvárosban épp a a refi kollégium elõtt halad el a villamos, s ezt az ott lakó diákok nehezményezik.”
    A kiágazás a Debrecen Plaza előtt lesz, mert a Darabos utcai vonalvezetés a környezetvédelmi hatástanulmány eredményei alapján a legkorszerűbb pályaszerkezet és legkorszerűbb legcsendesebb járművek esetén is meghaladja a megengedett zajterhelési határértékeket.

    „A másik gyenege pontja az az, hogy túlságposan északon éri el a böszörményi utat, ezért a különféle egyetemek mezõgazdasági karainak hallgatói és dolgozói nem – vagy csak jó kis gyaloglás révén – használhatják.”
    Nem az Agráregyetemnek készül a villamos, amúgy meg a Vidékfejlesztési központ előtt lenne egy megálló, a Kollégiumtól kb 3-4 percnyi gyaloglásra.

    „A szadeszes nyomvonalpártiak azt is a fideszes javaslat szemére szokták vetni, hogy a tervezett vonal túl közel megy az egyes villamoshoz.”
    Az SZDSZ-nek, és még sokan másoknak valóban volt egy javaslata hogy a Böszörményi úton haladjon a villamos. Csakhogy ott nem lenne akkora utasforgalom.

    „Ez persze lehet, de a lakóteleprõl senki sem szeret 10-15 percet gyalogolni csak azért, hogy villamossal mehessen”
    Azért ilyen távolságok nincsenek. A Böszörményi út és a Nádor utca kb 5 percnyi gyaloglásra van egymástól. Itt van a legtávolabb a két javasolt útvonal egymástól.

    „A villamosnak arra kell mennie, amerre van föl és leszálló.”
    Ez így van, és ne felejtsd el 🙂

    „A szadeszes elõterv megkíméli a Darabos utcát és ezzel a refi koleszt, viszont így nem jut el a fõ utcára, hanem továbbmegy keletre, majd a Rákóczi utcán délnek fordul.”
    Ez sem pártpolitikai kezdeményezés. Egy elővárosi vasútfejlesztési tanulmányban láttam a Rákóczi úti vonalvezetést. Abban azt tartja a szerző aggályosnak, hogy a Piac utca, a közös vonalszakaszon túl zsúfolt lenne és feltorlódnának a villamosok. De erre a problémára megoldást nyújtana a Nyugati tehermentesítő úton való vezetés is.

    „Arra viszont kevesebben járnak.”
    Ez nem igaz!. Jelenleg a 31-es és a 15-ös is arra jár (valamit, a 3-as és a 24-es) És a Piac is arra van.

    „Ez egy egy központú város (legalábbis egyelõre), s a szadeszos tervezet pont a centrumot kerüli el. Úgyhogy szereintem a terv e része mindenképpen elvetendõ.”
    Azért én nem vetném el, mert a Böszörményi úton bőven lenne hely egy elővárosi vasút (HÉV) kialakítására, amely a Hajdúnánás és Hajdúböszörmény felől érkező autóbusz-forgalmat váltaná ki.

    „De elõbb sztem a Pályaudvar és a Doberdó utca közötti szakaszt kell megépíteni.”
    Mert van másik irány is: 🙂
    „És már el is érkeztünk 2046-ba….”
    Ha meg lesz rá a pénz 2007-ben indulhat az építkezés, remélem eddig nem fog tartani…

    „Visszatérve a témára. Véleménye szerint a fideszes városvezetés javaslatának az a legnagyobb hibája, hogy nem érinti a nyugati egyetemi területeket.”
    Ez szerintem nem hiba, mert nem ezt a célt szolgálja.

    „Hunyadi és Péterfia keresztezõdésben túl szûk íven kellene fordulniok a jármûveknek”
    De elfér!

    „A városvezetés és szerény személyem eléképzelései között mindössze az a különbség, hogy a – vonal ugyan a lakótelepen húzódna-, de a Bolyai utcán nyugatra fordulna, s az 56-osok terénél érné el a Böszörményi utat, majd északra fordulna, s a Békessy utcától lényegében elérné azt a hurkot, amit a városveztés javaslata is tartalmaz.”
    Ez így nem igazán jó, mert a hosszabb vonalvezetés növelné a menetidőt, többe is kerülne a kiépítés, és annyival több utas nem lenne. A Böszörményi úton az átszállási kapcsolat meg így is meglesz. Mint már korábban írtam, ha nem is az Agráregyetem bejárata előtt áll meg a villamos, de elérhető távolságon belül van a megálló.

    „E nyomvonal elõnyei, hogy a mezõgazdász hallgatók és oktatók is villamossal utazhatnak”
    Agrármérnök vagy?

    „Könnyen belátható, hogy a lakótelepen élõknek a javasolt vonal nem vagy csak egészen kis mértékben jelentene kerülõt,”
    Mondjuk úgy, hogy 5000 lakos rosszabbul járna ellenben kb. 500 egyetemista aki használná jobban…

    A térképen még látható a kelet-nyugati villamos áttörés a plázánál és egy lehetséges kelet-nyugati vonalcsoport és az észak-déli vonalcsoport metszése.
    Kelet nyugati irányban a trolibuszhálózat bővítését javaslom. Na nem azért mert jobban szeretem, hanem mert már a hálózat egy része elkészült. Autóbusz-sávok kialakításával és csukós trolikkal rövidebb útvonalon (a főtér és a Nagytemplom kerülgetése nélkül) lebonyolítható ugyanaz a forgalom.

    „Ez egy kicsit északabbra van mint a város régi kelet-nyugati tömegközlekedési tengelye, de ez teljesen oké, mert idõközben – ahogy én látom – a lakótelepek miatt a város központja északnyugati irányban terjeszkedik.”
    Én nem látok semmi ilyen tendenciát pedig már lassan 28 éve itt élek :). Max az, hogy a Plaza kicsit megdobta a környék forgalmát.
    Azt, hogy az új 5-ös villamosról alkotott elképzeléseim technikailag megvalósíthatóak-e, tehát, „

    „hogy a Bolyai út és a Böszörményi út elég széles-e, hogy elfér rajta a villamos illetve, a kerszetezõdések ívei még a megengedhetõ határon belül vannak még nem csekkoltam le”
    És még nagyon sok mindent, mert rengeteg butaságot írtál. Amúgy elférne.

  2. csabi szerint:

    Felesleges volt ennyit írnod!
    Szerintem jobban tetted volna, ha elõbb elolvasod a cikkemet teljes egészében és aztán kommentálod.
    Most ugyanígy “viszontkommentálhatom” a hosszú bejegyzésedet, úgyhogy azt ajánlom, hogy olvasd el saját magad is mégegyszer. Nagyon tanulságos.
    Néha úgy tûnik vagy szándékosan vagy indulatból értesz félre. Egyiket se fogom fel.

  3. ZotyaJ szerint:

    Teljes egészében végig olvastam és utánna kommantáltam. Várom a “visszakommentálásodat” természetesen érvekkel alátámasztva. Én sem vagyok tökéletes, lehet én is írtam hülyeséget….

    Engem nem az zavar, hogy valakinek ötletei vannak, hanem az, ha tájékozatlanul talál ki dolgokat. Te is írtad, hogy nem tudod, hogy elférnek-e a Bólyai utcán és a Böszörményi úton a vágányok. Én ennyi tájékozottsággal maximum egy bizonytalan kérdét tettem volna fel, hogy ez a megoldás szóba jöhet-e.

    Bocsánat ha túl erősre sikeredett volna a hozzászólásom, de sajnos az ilyen jellegű cikkek miatt rengeteg tévhit él a köztudatban.

    Várom a kritikád.

  4. jazzcool szerint:

    sajnálatos, h a jobbító szándékú ötletek ilyen indulatokat gerjesztenek:-(

  5. csabi szerint:

    De még mennyit!

    A viszontválaszomat itt találod:

    http://villamosjegy.atw.hu/viszontvalasz.rtf

    Csak mazochistáknak ajánlom.

    “Én ennyi tájékozottsággal maximum egy bizonytalan kérdét tettem volna fel, hogy ez a megoldás szóba jöhet-e.”

    Hehe!

    A cikk címében benne van: virtuális nyomvonalterv.
    Vedd úgy, hogy csak egy kérdést tettem fel, csak egy kicsit túl hosszúra sikeredett. Elnézést érte.

    Egyébként, ha olyan infóid vannak, amelyek eddig nem jelentek meg, vagy nem kaptak kellõ súlyt a sajtóban, akkor sztem írd le összeszedetten valahol.

  6. ZotyaJ szerint:

    Elnézést, nem akartam a lelkivilágodban gázolni, de engem személy szerint nagyon tud bosszantani az ilyen. Csak nem ez az első eset, na mindegy.
    Ha gondolod a forumon folytathatjuk az eszmecsrét.
    Üdv!

  7. csabi szerint:

    “Elnézést, nem akartam a lelkivilágodban gázolni”

    Épp ellenkezõleg!

    http://botd.wordpress.com/top-posts/

    “Ha gondolod a forumon folytathatjuk az eszmecsrét.”

    Feltéve, ha belekezdenénk valami értelmes eszmecserébe…

  8. […] írtam egy rövid eszmefuttatást a debreceni 2-es villamos-ról. Ami ugyebár csak tervként létezik. A nem kis vihart kavart cikkemben egy parányi […]

  9. Christo szerint:

    Nagyon tetszik a cikk!
    Örülök hogy valaki foglalkozik ezzel a témával is és nem mindenki csak Budapesttel meg Szegeddel, esetleg Miskolccal. Debrecenről alig lehet hallani valamit.
    A 2-es villamos szerintem ott olyan mint amikor a szamár előtt meglóbálnak egy répát.
    Az oldalt belinkeltem a metro.lap.hu-ra.


    Üdv: Kovács Ádám

  10. csabi szerint:

    Köszönöm a jó kritikát. Azért pedig külön hálás vagyok, hogy belinkeltél a metro.lap.hu-ra.
    Egyébként van egy tematikus oldalam külön erre a célra, a villamosjegy.atw.hu.
    A héten külföldi, szófiai villamosos képeket is föl fogok tenni Dzsí barátom jóvoltából.

    Szia:

    villamosjegy

    Ui: Ezt a debreceni villamosos témát más fórumon is napirenden kéne tartani, mert két választás között a politikusok valahogy mindig elfeledkeznek róla.

  11. Christo szerint:

    Jah és akkor már tekintsd meg ezt is:
    http://www.c6.hu/~lovigabi/metro_freeforum/

    Régi metrós filmeket lehet innen letölteni. Tök jók 😉 Biztos tetszeni fog ha még nincs meg.

  12. Debrecen szerint:

    Minek négyes metró Debrecenbe!Az lenne a legjobb,ha minden busz vonalt lecserélnék trolibusz vonalra!!!!!!!!

  13. Szalóky szerint:

    Örülök, hogy megtaláltam ezt az oldalt és leirhatom a véleményem.
    A villamos Doberdó utcától- a Mester utcáig tartó nyomvonalával egyet értek….Viszont itt tovább kellene vezetni a leendő tehermentesitő uton,az Erzsébet utra majd a pályaudvar előtti hurokba.
    Összelehetne kötni a tér rendezésével is, hiszen ide
    tervezik az autóbuszpályaudvart is.
    A Piac utca villamos forgalma szerintem nem birná el a két villamos csucsforgalmát…

  14. bachterman szerint:

    ez a 2046 egyre közelebb van, és kettes villamos még sehol. csak az arkadom hízott meg néhány gurigával.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

%d blogger ezt kedveli: