Közigazgatási deform

Többször írtam már az index fórumban, hogy nem vagyok reformpárti.

A Kormány köztisztviselői-közigazgatási reformja mégis megér néhány szót, már csak azért is mert jómagam is lehúztam jónéhány évet köztisztviselőként, s van fogalmam arról, hogy ez a terület miképp működik.

A múlt héten a kormány kiszivárogtatta a köztisztviselői reformnak elkeresztelt intézkedéscsomagját. Ezt követően a hétvégén láttam a tévében Draskovits Tibort nyilatkozni, ahol elmondta, hogy változtatni akarnak a köztisztviselői bértáblán, a hatékonyság növelése érdekében.

Draskovits azzal magyarázta a „reform” szükségességét, hogy a „jól dolgozó” köztisztviselőnek többet lehessen fizetni, ezért kell megváltoztatni a rendszert. Szerinte ugyanis a köztisztviselői bértábla a mai formájában egy olyan kötött rendszer, ahol azt, hogy ki mennyit keres kizárólag a közszolgálatban eltöltött idő dönti el, azaz a köztisztviselő javadalmazása független a teljesítményétől. Ha az adófizetők nem akarják a „jól dolgozó” köztisztviselőket állampénzen premizálni, akkor csak a rosszul dolgozó köztisztviselőtől lehet átcsoportosítani.

A Kormány tehát ezzel indokolja a 13. havi bér tervezett megszűntetését és a nyelvpótlék eltörlését.

A Kormány ezen tervezett intézkedését reformnak nevezi.

Valójában azonban itt egészen másról van szó. Aki egy kicsit is jártas a Köztisztviselői Törvényben (továbbiakban ktv.) (meglelhető pl. itt) az tudja, hogy a köztisztviselői életpálya alapú rendszer nem is annyira kötött. Nagyon sok lehetősége van a munkahelyi vezetőnek arra, hogy a jelenlegi rendszerben a kiemelkedő dolgozóit premizálja. Az első mindjárt az élterpálya modellhez kötődik. Igaz, hogy az alapilletményt megállapítását a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott illetményalap és a köztiszviselői bértábla meghatározott szorzói alapján kell megállapítani, de ettől felfele 30 vagy lefele 20 százalékkal eltéríthetik. (Ktv. 43.§) A rosszul dolgozó 80, míg a jó 130 százalékot kaphat. Ami azért, ha jól megnézzük 50%pontos különbség. S ez még nem minden. A köztisztviselők javadalmának egy jelentős része lehet mozgóbér. A 13. havi fizetésen túl a köztisztviselők – attól függően , hogy milyen költségvetési szervnél dolgoznak 3-6, bizonyos esetekben akár 12 havi plusz illetményt is kaphatnak.

S ez még mindig nem minden. Ha a köztiszviselő annyira kibaszott jól dolgozik, akkor lehetőség van címadományozásra (pl. címzetes főlófasz) (ktv. 30. §), amihez más bértábla, magasabb szorzók járnak.

Tehát most is megvan minden lehetőség arra, hogy a jól dolgozó köztiszviselőket megfelelően premizálják, a hülyék és lusták bérét pedig visszafogják.

Mire akkor a reform? Semmi másra csak pénzkivonásra. A kormány láthatóan csökkenteni akarja a költségvetés (adófizetők) által fizetett bértömeget, s ezt úgy próbálja eladni, hogy jól dolgozókat akarja előnyben részesíteni, a rosszul teljesítő, tengő-lengő, renyhe, lusta köztisztviselő kárára. És ezt ő reformnak nevezi.

Sokan vádolnak minket, index fórumozókat azzal, hogy csak kívülről bekiabálunk és nem mondjuk meg a frankót, hogy mégis mit tennénk a kormány helyében.

Nos én most az egyszer eljátszom ezzel a gondolattal.

Mint afféle, egyre inkább neoklasszikus-fanná váló közgazdász azt mondom, hogy én nem csinálnék semmit. De mégis, ha már mindenképpen ragaszkodunk a reformhoz, akkor mit kéne tenni. Szerintem.

A köztiztisztviselői kar számos funkciót ellát, többek között a hatósági engedélyezést is ők végzik.

Vegyük tehát először az engedélyezési eljárást, s azon belül a gépjármű-forgalmiengedély kiadásának eljárását.

Nos, amikor a kocsimat legutóbb vizsgáztattam, már nem lehetett több bélyegzőt elhelyezni az engedélybe, ezért újat kellett kiadniuk. Az autószerelőm mondta, hogy menj el az önkormányzatba és vidd el a papírokat, de ne lepődj meg azon, ha elküldenek „fütyiér”. Akkor ezt nem teljes egészében értettem, egészen addig míg nem szembesültem a Hivatallal, és az Eljárással – így nagybetűsen.

Szóval vártam kábé hat órát, mert olyan sokan voltak, majd mikor sorra kerültem, adtak egy csekket, azzal elmentem a postára, befizettem és másnap mentem vissza, amikor is ismét vártam egy félnapot. Összesen ráment két munkanapom. Látható, hogy ez nem hatékony, hiszen az embert kiveszi a munkából.

Vagy vegyünk még egy példát. Ez az építésügyi engedélyezési eljárás. Ez is többfordulós, mindenféle papírokat kell beterjeszteni, sőt még néha meg is kell kenni az ügyintézőt. De el lehet kezdeni építkezni engedély nélkül is, s ha kész van fennmaradási engedélyt kell kérni.

Magyarországon – pl. Horvátországgal ellentétben – egyáltalán nem jellemző az, hogy az engedély nélkül épített ingatlanokat visszabontják, általában adnak rá fennmaradási engedélyt. De kérdem én, akkor mi szükség van az engedélyezési eljárásra?

Nos azt hiszem sokan az indexfórumozók közül számos ilyen példát tudnak hozni.

Mit tesz ilyen helyzetben a kormány? Semmit. Mit tenne ilyen helyzetben egy felelős kormány?

Kiállítana egy auditor csapatot, amely végigvizsgálná a közszféra munkafolymatait és javaslatot tenne azok ésszerűsítésére. Ez magában foglalhat átszervezéseket és jogszabályi változtatásokat is.

A racionalizált folymatokhoz aztán már kevesebb munkaerőt lehet rendelni, a felesleget pedig elbocsátani.

Ezt a legtöbb vállalat megtette, s vannak olyan tanácsadó cégek, akik efféle auditra szakosodtak.

Példának okáért a gépjárműengedély kiadása egyszerűsíthető úgy, hogy csekkért ne kelljen külön sorbaállni. Az építésügyi engedélyezési eljárás pedig eltörölhető, hacsak nem adunk neki valódi tartalmat.

E helyett azonban e folymatok csak egyre bonyolultabbak és időigényesebbek lesznek. Pl. a régebbi forg. engedélyekbe kétszer annyit lehetett pecsételni, mint a mostaniakba, ezért hát most kétszer annyian kell, hogy meglátogassák az önkormányzatokat, mint annak előtte. Persze valakik megint jól járnak. Elsősorban azok, akik gyártják a forgalmi engedélyeket, nekik ez jó üzlet.

Még egy gondolat erejéig vissza kell térnünk a köztisztviselőkre, mert szerintem a kormány „reformjainak” és köztük a közigazgatás reformjának kettős célja van. A már említett pénzkivonáson túl a másik indok a prohintés és az egyes társadalmi csoportok elleni gyűlöletkeltés. Szerintem ezt az egész tervezetet azért szivárogtatták ki, hogy eltereljék a figyelmet augusztus 20-áról, s hogy a nép dühe ne rájuk, hanem most épp a köztisztviselőkre irányuljon.

Akinek bármilyen kétsége lenne a köztisztviselők elleni gyűlöletkampány sikerességéről, azt az index “közalkalmazott- köztiszviselő” fórumon kaphat egy kis ízelítőt. S, amint a hivatkozott topikban ez olvasható próbálkozásukat, legalábbis részleges, siker koronázta. S azt hiszem, amíg a magyar lakosság széles rétegeiben más csoportok elleni gyűlöletkeltés pozitív visszhangra talál, akkor nem is várható, hogy tragikus helyzetünkben változás történik.

Az azért bíztató jel, hogy most már a Kormány az indulatok szításakor a saját farkába, akarommondani saját szavazóbázisába harap. Tudnivaló, hogy a központi adminisztráció jelentős része maszop-eszdéesz szimpatizáns.

Advertisements

2 Responses to Közigazgatási deform

  1. Kovács Ádaám szerint:

    Csak egy rövidke megjegyzés: 1.)A köztisztviselőnek jár túlórapótlék…járna, ha lenne miből kifizetni, 2.) jár gépjárművezetői pótlék….járna, ha lenne miből kifizetni, 3.) jár pihenőidő…járna, ha lenne elég ember, aki dolgoznik. Sajnos a ténylegesen munkát végző köztisztviselők nagytöbbsége(persze lehetnek kivételek) csak az alapilletményt(meghat.illetményalap*meghat.szorzó) kapja meg, ami arra sem elég hogy éhen haljon. A jutalmak, pótlékok valahola felsővezetés szintjén elvesznek, és úgy tesznek, mintha nem is értenék, hogy a dolgozó miről beszél.
    Ja, és nem minden köztisztviselő automatikus mszp szavazó. Ez így elég általánosító és sértő.

  2. csabi szerint:

    1/Csak egy-két megjegyzés: ezt a bejegyzést több, mint két éve írtam a kormány akkori reformtervének kritikájaként.
    2/ A mostani pénzkivonás nem reform, hanem csak egy válasz a világválságra és az IMF kérésére.
    3/ Már miért lenne sértő az, ha valaki mszp-s? Az mszp egy demokratikus párt, vagy nem?

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

%d blogger ezt kedveli: